5.png

Wyniki ankiety bibliotecznej w klasach I- IIIANKIETA CZYTELNICZA - http://staszic.wschowa.info

Ankieta biblioteczna w klasach I- III została przeprowadzona w czasie trwania Tygodnia Bibliotek 2021 ( 8- 15 maja), we współpracy z wychowawcami klas. Celem ankiety było poznanie upodobań czytelniczych uczniów. W ankiecie wzięło udział 91% uczniów. 68% uczniów stwierdza, że lubi czytać książki. 
32% uczniów odpowiedziało, że nie lubi czytać, przy czym 86% z nich to chłopcy.

Uczniowie deklarują, że w ciągu tego roku szkolnego przeczytali średnio 4,4 książki, przy czym dziewczynki dwa razy więcej niż chłopcy. 100% uczniów wypożycza książki w bibliotece szkolnej. Z innych bibliotek korzysta 82% ankietowanych uczniów.

Na pytanie: Czy lubisz kiedy ktoś inny czyta Ci książkę?

uczniowie odpowiadali: tak – 27%, nie – 17%, czasami - 59% uczniów.

Najchętniej uczniowie czytają książki:

o zwierzętach - 36% ankietowanych uczniów,

z kolorowymi ilustracjami – 32%,

baśnie i legendy – 27%,

o przyrodzie – 23%,

 przygodowe – 23%,

wiersze i rymowanki – 23%.

 

Własne książki ma 82% uczniów. Dwóch uczniów stwierdza, że nie ma w domu własnych książek.

 

Uczniowie polecają swoim koleżankom i kolegom następujące książki:

- „Kicia Kocia” A. Głowińska  ( seria pięciu książeczek dla młodszych dzieci),

- „Pod szczęsliwą kocią gwiazdą” G. Strumiłło- Miłosz,

- „Dzieci z Bullerbyn” A. Lindgren,

- „Kroniki Wardstone” J. Delaney (seria  polecana dla czytelników powyżej 10 roku życia),                                                                                                                 

- „Akademia Pana Kleksa” J. Brzechwa,         

- „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” J. Bednarek,                                                 

- Seria „Harry Potter” J. K. Rowling,

- „Szpieg, który lubił szkolne obiady” P. Butchart,

- „Szkolne przygody Pimpusia Sadełko” M. Konopnicka,

- „Masza i Niedźwiedź”,

- Lego Komiksy,

oraz książki o zwierzętach, przyrodzie, rolnictwie, policji i przygodowe.

 

Na pytanie: Jakie książki chciałbyś (chciałabyś), aby zakupiono do biblioteki szkolnej ? uczniowie odpowiadali:                                                                           

 - dalsze przygody „dziesięciu skarpetek”,

- książki „podobne do mojego życia”,

- o rolnictwie,

- o policji, strażakach,

- o zwierzętach, przyrodzie,

- o minecrafcie,

- „o strachach”,

- kulinarne.

Wyniki ankiety bibliotecznej w klasach IV- VIII

Wypełnianie ankiet online za pieniądze - opinie, praca, zarobki

    Ankieta biblioteczna w klasach IV- VIII została przeprowadzona zdalnie,  za pomocą platformy Teams, w czasie trwania Tygodnia Bibliotek 2021 ( 8- 15 maja), we współpracy z wychowawcami klas. Celem ankiety było poznanie preferencji czytelniczych uczniów i opinii na temat funkcjonowania biblioteki szkolnej.  W ankiecie wzięło udział 67% uczniów.   100% uczniów odpowiedziało, że czyta książki. Dwóch uczniów odpowiedziało, że czyta książki z przymusu (lektury szkolne),  dla przyjemności czyta 24%, z obu powodów 59% uczniów.

Uczniowie deklarują, że w ciągu tego roku szkolnego przeczytali średnio 6,3 książki.

Czytając lektury szkolne 28% uczniów wybiera lektury z opracowaniem, dla 69% nie ma to znaczenia. Jedna osoba stwierdziła, że nie czyta lektur tylko opracowania.

Ulubione lektury szkolne to:

1.    Charlie i fabryka czekolady

2.    Pan Tadeusz

3.    Mały Książę

4.    Chłopcy z Placu Broni

5.    Hobbit

6.    Kajko i Kokosz. Szkoła latania

Najmniej lubiane lektury:

1.    Zemsta

2.    Dziady

3.    Mikołajek

4.    Akademia Pana Kleksa

   Systematycznie, w ciągu całego roku szkolnego czyta 52% ankietowanych uczniów, 34% tylko w roku szkolnym, 14% tylko w czasie wolnym (wakacje, ferie).

    Droga uczniów do książki:

wypożyczają książki w bibliotece szkolnej - 63%,

wypożyczają w innych bibliotekach – 58%,

kupują przez Internet – 21%,

kupują w księgarni – 14%,

pożyczają od znajomych - 7%,

czytają przez Internet - 3% (jeden uczeń).

Przy wyborze książki uczniowie kierują się głównie tematyką – 79% uczniów oraz tytułem - 24%.

Najbardziej interesują uczniów książki przygodowe – 76% i fantastyka – 28%, a także kryminały, romanse, poezja, książki wojenne i historyczne ( 7%).

Uczniowie polecają swoim koleżankom i kolegom następujące książki:

- Seria „Harry Potter” J. K. Rowling,  

- Seria „Percy Jackson i bogowie olimpijscy" R. Riordan,

- Seria „Ania z Zieolonego Wzgórza” L. M. Montgomery,

- „Bracia Lwie Serce” A. Lindgren,

- „Pierścień i Róża” W.M.Thackeray,

- Seria „Mikołajek” René Goscinny,

- „Hobbit” J.R.R.Tolkien,

- „Oskar i Pani Róża” É.-E. Schmitt,

- Seria „Magiczne Drzewo” A. Maleszka,

- „Czarownica piętro niżej” M. Szczygielski,,

- „Przyjaciele zwierząt” A. Marklund,

- „Na Murach Orleanu” C. Lepeigneux,

- Charlie i fabryka czekolady” R. Dahl,

- „Pan Tadeusz” A. Mickiewicz,

- „Mały Książę” A. de Saint-Exupéry.

 

     Z biblioteki szkolnej korzystają wszyscy uczniowie. 

Przynajmniej raz w tygodniu z zasobów biblioteki korzysta 24% uczniów,  raz w miesiącu – 31%, rzadziej – 45%.

 72% uczniów uważa, że godziny pracy biblioteki są dostosowane do ich potrzeb, 24% - częściowo, jeden uczeń uważa, że nie.

62% uczniów stwierdza, że księgozbiór biblioteki spełnia ich oczekiwania, 14% podaje, że częściowo,  jeden uczeń uważa, że nie.

Według uczniów księgozbiór biblioteki należałoby wzbogacić:

o książki przygodowe - 41%,                                                                                              

lektury – 10%,                                                                                                          

czasopisma dla młodzieży – jeden uczeń,                                                                          

książki historyczne - jeden uczeń.                                                                                   

48% uczniów uważa, że nie ma takiej potrzeby, gdyż księgozbiór biblioteki jest zgodny z ich potrzebami.

   Na pytanie: Co chciałbyś zmienić w funkcjonowaniu biblioteki szkolnej? jeden uczeń odpowiedział „żeby można było przychodzić do biblioteki o każdej porze dnia”, jeden uczeń „żeby było więcej nowych książek”, pozostali uczniowie nie widzą potrzeby żadnych zmian.

 

Dziękuję wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w ankiecie  oraz za pomoc w przeprowadzeniu ankiety - wychowawcom klas.

Mam nadzieję, że skorzystacie z listy polecanych książek w czasie wakacji. 

Miłego czytania!  Bibliotekarz szkolny  Falować, książka, rysunek. Waving., książka, ilustracja, rysunek. | CanStock

     ,