Wyniki ankiety bibliotecznej w klasach I- III
Ankieta biblioteczna w klasach I- III została przeprowadzona w czasie trwania Tygodnia Bibliotek 2021 ( 8- 15 maja), we współpracy z wychowawcami klas. Celem ankiety było poznanie upodobań czytelniczych uczniów. W ankiecie wzięło udział 91% uczniów. 68% uczniów stwierdza, że lubi czytać książki.
32% uczniów odpowiedziało, że nie lubi czytać, przy czym 86% z nich to chłopcy.
Uczniowie deklarują, że w ciągu tego roku szkolnego przeczytali średnio 4,4 książki, przy czym dziewczynki dwa razy więcej niż chłopcy. 100% uczniów wypożycza książki w bibliotece szkolnej. Z innych bibliotek korzysta 82% ankietowanych uczniów.
Na pytanie: Czy lubisz kiedy ktoś inny czyta Ci książkę?
uczniowie odpowiadali: tak – 27%, nie – 17%, czasami - 59% uczniów.
Najchętniej uczniowie czytają książki:
o zwierzętach - 36% ankietowanych uczniów,
z kolorowymi ilustracjami – 32%,
baśnie i legendy – 27%,
o przyrodzie – 23%,
przygodowe – 23%,
wiersze i rymowanki – 23%.
Własne książki ma 82% uczniów. Dwóch uczniów stwierdza, że nie ma w domu własnych książek.
Uczniowie polecają swoim koleżankom i kolegom następujące książki:
- „Kicia Kocia” A. Głowińska ( seria pięciu książeczek dla młodszych dzieci),
- „Pod szczęsliwą kocią gwiazdą” G. Strumiłło- Miłosz,
- „Dzieci z Bullerbyn” A. Lindgren,
- „Kroniki Wardstone” J. Delaney (seria polecana dla czytelników powyżej 10 roku życia),
- „Akademia Pana Kleksa” J. Brzechwa,
- „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” J. Bednarek,
- Seria „Harry Potter” J. K. Rowling,
- „Szpieg, który lubił szkolne obiady” P. Butchart,
- „Szkolne przygody Pimpusia Sadełko” M. Konopnicka,
- „Masza i Niedźwiedź”,
- Lego Komiksy,
oraz książki o zwierzętach, przyrodzie, rolnictwie, policji i przygodowe.
Na pytanie: Jakie książki chciałbyś (chciałabyś), aby zakupiono do biblioteki szkolnej ? uczniowie odpowiadali:
- dalsze przygody „dziesięciu skarpetek”,
- książki „podobne do mojego życia”,
- o rolnictwie,
- o policji, strażakach,
- o zwierzętach, przyrodzie,
- o minecrafcie,
- „o strachach”,
- kulinarne.
Wyniki ankiety bibliotecznej w klasach IV- VIII
Ankieta biblioteczna w klasach IV- VIII została przeprowadzona zdalnie, za pomocą platformy Teams, w czasie trwania Tygodnia Bibliotek 2021 ( 8- 15 maja), we współpracy z wychowawcami klas. Celem ankiety było poznanie preferencji czytelniczych uczniów i opinii na temat funkcjonowania biblioteki szkolnej. W ankiecie wzięło udział 67% uczniów. 100% uczniów odpowiedziało, że czyta książki. Dwóch uczniów odpowiedziało, że czyta książki z przymusu (lektury szkolne), dla przyjemności czyta 24%, z obu powodów 59% uczniów.
Uczniowie deklarują, że w ciągu tego roku szkolnego przeczytali średnio 6,3 książki.
Czytając lektury szkolne 28% uczniów wybiera lektury z opracowaniem, dla 69% nie ma to znaczenia. Jedna osoba stwierdziła, że nie czyta lektur tylko opracowania.
Ulubione lektury szkolne to:
1. Charlie i fabryka czekolady
2. Pan Tadeusz
3. Mały Książę
4. Chłopcy z Placu Broni
5. Hobbit
6. Kajko i Kokosz. Szkoła latania
Najmniej lubiane lektury:
1. Zemsta
2. Dziady
3. Mikołajek
4. Akademia Pana Kleksa
Systematycznie, w ciągu całego roku szkolnego czyta 52% ankietowanych uczniów, 34% tylko w roku szkolnym, 14% tylko w czasie wolnym (wakacje, ferie).
Droga uczniów do książki:
wypożyczają książki w bibliotece szkolnej - 63%,
wypożyczają w innych bibliotekach – 58%,
kupują przez Internet – 21%,
kupują w księgarni – 14%,
pożyczają od znajomych - 7%,
czytają przez Internet - 3% (jeden uczeń).
Przy wyborze książki uczniowie kierują się głównie tematyką – 79% uczniów oraz tytułem - 24%.
Najbardziej interesują uczniów książki przygodowe – 76% i fantastyka – 28%, a także kryminały, romanse, poezja, książki wojenne i historyczne ( 7%).
Uczniowie polecają swoim koleżankom i kolegom następujące książki:
- Seria „Harry Potter” J. K. Rowling,
- Seria „Percy Jackson i bogowie olimpijscy" R. Riordan,
- Seria „Ania z Zieolonego Wzgórza” L. M. Montgomery,
- „Bracia Lwie Serce” A. Lindgren,
- „Pierścień i Róża” W.M.Thackeray,
- Seria „Mikołajek” René Goscinny,
- „Hobbit” J.R.R.Tolkien,
- „Oskar i Pani Róża” É.-E. Schmitt,
- Seria „Magiczne Drzewo” A. Maleszka,
- „Czarownica piętro niżej” M. Szczygielski,,
- „Przyjaciele zwierząt” A. Marklund,
- „Na Murach Orleanu” C. Lepeigneux,
- „Charlie i fabryka czekolady” R. Dahl,
- „Pan Tadeusz” A. Mickiewicz,
- „Mały Książę” A. de Saint-Exupéry.
Z biblioteki szkolnej korzystają wszyscy uczniowie.
Przynajmniej raz w tygodniu z zasobów biblioteki korzysta 24% uczniów, raz w miesiącu – 31%, rzadziej – 45%.
72% uczniów uważa, że godziny pracy biblioteki są dostosowane do ich potrzeb, 24% - częściowo, jeden uczeń uważa, że nie.
62% uczniów stwierdza, że księgozbiór biblioteki spełnia ich oczekiwania, 14% podaje, że częściowo, jeden uczeń uważa, że nie.
Według uczniów księgozbiór biblioteki należałoby wzbogacić:
o książki przygodowe - 41%,
lektury – 10%,
czasopisma dla młodzieży – jeden uczeń,
książki historyczne - jeden uczeń.
48% uczniów uważa, że nie ma takiej potrzeby, gdyż księgozbiór biblioteki jest zgodny z ich potrzebami.
Na pytanie: Co chciałbyś zmienić w funkcjonowaniu biblioteki szkolnej? jeden uczeń odpowiedział „żeby można było przychodzić do biblioteki o każdej porze dnia”, jeden uczeń „żeby było więcej nowych książek”, pozostali uczniowie nie widzą potrzeby żadnych zmian.
Dziękuję wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w ankiecie oraz za pomoc w przeprowadzeniu ankiety - wychowawcom klas.
Mam nadzieję, że skorzystacie z listy polecanych książek w czasie wakacji.
Miłego czytania! Bibliotekarz szkolny
,