5.png

Czytanie nieodłącznie kojarzy się z biblioteką. Biblioteka stanowi centrum wymiany międzypokoleniowej, w którym doświadczenie współgra z nowym spojrzeniem na rzeczywistość. Na bibliotecznych półkach starodawne druki mogą bez przeszkód współistnieć obok nowoczesnych technologii, audio czy e-booków. Czytelnik w każdym wieku odnajduje w bibliotece skarbnicę wiedzy, przyjemność obcowania z literaturą, czy cenne świadectwa minionych pokoleń.

Po raz jedenasty Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich organizowało, w dniach 8-15 maja 2014 r., Tydzień Bibliotek - program promocji czytelnictwa i bibliotek.

Hasło Tygodnia Bibliotek 2014 „CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA” nawiązywało do Jubileuszu „650 lat w służbie książki”, który miał miejsce właśnie w tym roku. Dokument z dn. 12 maja 1364 r., wydany przez króla Kazimierza Wielkiego, ustanowił Studium Generale,  czyli późniejszą Akademię Krakowską (obecnie Uniwersytet Jagielloński), a wśród pracowników potrzebnych dla jego funkcjonowania wymieniał stacjonariuszy, którzy organizowali wytwarzanie, udostępnianie i rozpowszechnianie kopii ksiąg rękopiśmienniczych, pełniąc tym samym role bibliotekarzy, księgarzy, wydawców. Tę datę uznaje się za początek „służby książce” w Polsce. Dla upamiętnienia tej ważnej dla kultury i nauki polskiej rocznicy, Komitet Porozumiewawczy Bibliotekarzy, Księgarzy i Wydawców ogłosił Jubileuszowy Rok 2014 - Rokiem Czytelnika. 

 W obchody Tygodnia  Bibliotek 2014 włączyła się nasza  biblioteka szkolna. W bibliotece zaprezentowana została  wystawa książek o JANIE  PAWLE II  oraz „ KSIĄŻKI WASZYCH RODZICÓW I DZIADKÓW”

 

Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum zorganizowany został konkurs  „MUSISZ PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ" Celem konkursu było promowanie czytelnictwa wśród uczniów. Należało  „zareklamować" książkę wartą przeczytania i zachęcić innych do sięgnięcia  po nią.

Do  uczniów klas I i II szkoły podstawowej skierowany został konkurs „BY CZYTAĆ SIĘ CHCIAŁO ZAKŁADKĘ ZRÓB WSPANIAŁĄ !” Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu zakładki do książki. Prace można było wykonać dowolną techniką. Najciekawsze prace zostały nagrodzone i zaprezentowane w bibliotece szkolnej.

 

PASOWANIE NA CZYTELNIKA UCZNIÓW KLASY I

12 maja w bibliotece szkolnej gościli uczniowie klasy I wraz z wychowawczynią panią Elżbietą Krzysztoń. Pierwszoklasiści wykazali się wiedzą na temat zasad poszanowania książek i znajomością wielu baśni i bajek. Po uroczystym ślubowaniu zostali pasowani na czytelników i otrzymali pamiątkowe dyplomy. Następnie uczniowie zapoznali się z regulaminem biblioteki szkolnej i wypożyczyli pierwsze książki.

(zdjęcie)

„CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA”

Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania. Pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Od kilku lat prowadzona jest ogólnopolska akcja pod nazwą  „Cała Polska czyta dzieciom". Program ten mówi, że najważniejszą rzeczą, jaką rodzic może zrobić dla dziecka, obok okazywania miłości, jest codzienne głośne czytanie. Zachęcam państwa do przyłączenia się we własnych domach do tej akcji. Wystarczy poświęcić 20 minut dziennie na wspólne czytanie, aby rozbudzić w dziecku zapał do książek i trwałą potrzebę czytania. Głośne czytanie, rozwija język i słownictwo, uczy myślenia, daje wiarę w siebie, doskonali umiejętność mówienia i pisania, rozwija wyobraźnię i pamięć. Dzisiejsze standardy wymagań oparte są przede wszystkim na rozumieniu treści. Czytanie jest drogą do lepszego wykształcenia, a co za tym idzie, także lepszego życia. Poświęcenie dziecku czasu na głośne czytanie, ale również słuchanie tego co dziecko nam czyta, zapobiega uzależnieniu od telewizji czy komputera. Dziecko jest mniej agresywne, rozwija wyobraźnię, zdolności manualne i plastyczne, jest wyciszone i spokojne. Myślę, że wspólne czytanie z dziećmi sprawi Państwu wiele przyjemności.

10 powodów, dla których warto czytać dziecku książki

1. Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami, a dzieckiem. Dziecko wsłuchane jest w głos rodzica, a bliski kontakt daje poczucie bezpieczeństwa.

  1. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka.
  2. Słuchanie czytanych książek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki i czytania.
  3. Książki wychowują. Jeżeli dobierzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.
  4. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy poruszane w książkach na pewno poruszą nie jedno serduszko.
  5. Słuchanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas.
  6. Książki rozwijają pasje u dzieci. Wiele wydawnictw proponuje serie książek. Czekając na kolejne odcinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.
  7. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek – może to być znak, że coś je niepokoi, nurtuje lub cieszy.
  8. Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć otaczający go świat.

 10. Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikami i rodzeństwem.

Edukacja w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.

W tym roku najmłodszym dzieciom (pierwszoklasistom i drugoklasistom) fragmenty książki Grzegorza Kasdepke pt. „Co to znaczy” czytały starsze koleżanki i kolega z klasy  III gimnazjum. Książka zawiera 101 zabawnych historyjek pozwalających zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń. Należy podkreślić, że starsi uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w tym przedsięwzięciu, a młodsi sięgnęli po książkę, aby dokończyć przerwaną przez nich lekturę.

   Bibliotekarz szkolny – Ewa Kamińska-Rząd