5.png

W roku szkolnym 2023/2024 nasze przedszkole po raz pierwszy przystąpiło do realizacji projektu ,,Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Na początku grupa 5-6latków obejrzała animowany film edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, mówiący o spożywaniu ekologicznych produktów, które mają ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Usłyszały, że „eko” oznacza naturalne, czyli takie, które nie ma żadnych sztucznych, niezdrowych dodatków. Kolejnym etapem było zapoznanie przedszkolaków z piramidą zdrowego żywienia. Dzieci przypomniały sobie, co należy robić, aby prowadzić zdrowy styl życia, zrozumiały, że tylko dostarczanie produktów ze wszystkich pięter piramidy gwarantuje im zdrowie. Następnie dzieci wykonały samodzielnie piramidę zdrowia, naklejając różne produkty w poszczególnych piętrach. Piramida została umieszczona w stołówce szkolnej.

Dzieci są aktywnymi obserwatorami tego, co się wokół nich dzieje i nie mają jeszcze wykształconych złych przyzwyczajeń. Z okazji Dnia Ziemi zostały przeprowadzone zajęcia w przedszkolu i szczegółowo przedstawiono treści ochrony środowiska i segregacji śmieci. Podsumowaniem tematyki ekologicznej było wykonanie wspólnie z rodzicami prac plastycznych ,,Podarujmy śmieciom drugie życie”. Prace były dekoracją przedszkola. Każdy uczestnik otrzymał certyfikat ,,Młodego ekologa”. Przez cały czas trwania projektu dzieci systematycznie pogłębiały wiedzę na temat zdrowego żywienia, produktów ekologicznych oraz pracy rolnika w gospodarstwie ekologicznym. Realizując ten projekt uczestniczyły w wielu różnych aktywnościach:

Realizując ten projekt uczestniczyły w wielu różnych aktywnościach:

  • spotkania z higienistką szkolną;
  • spotkanie z pracownikiem Nadleśnictwa w Janowie Lubelskim;
  • praca z książką „Skąd się biorą produkty ekologiczne”;
  • celebrowanie świąt nietypowych (Dzień Jabłka, Marchewki, Dzień Nowalijek, Zdrowego Śniadania, Sportu, Pszczoły);
  • zajęcia kulinarne (m.in.: wykonanie soków, zdrowych kanapek z nowalijek, sałatek, degustacja miodu, chleba);
  • wycieczki i spacery do pobliskiego parku;
  • oglądanie prezentacji multimedialnych związanych z tematem;
  • zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu.

Został zorganizowany Dzień Nowalijek, dzieci przyniosły warzywa, pieczywo razowe, różnego rodzaju produkty mleczne. Po wstępnej charakterystyce produktów dzieci wykonały kolorowe ekokanapki, pastę twarogową i sałatkę wiosenną.

Ponadto dzieci dowiedziały się, jak powstaje ekologiczny nabiał i jaja bio. Zapoznały się ze sposobem powstawania ekologicznego miodu i jego wartościami odżywczymi. Uczestniczyły również w zajęciach „Od ziarenka do bochenka”. Na nich poznały historię i proces powstawania chleba, innego pieczywa i mąki, a także dowiedziały się, na czym polega praca piekarza oraz gdzie można znaleźć produkty ekologiczne. Jesienią poznały różne sposoby przechowywania owoców i warzyw (robienie dżemów, soków, zamrażanie, itp.) Utrwaliły nawyki higieniczno – zdrowotne. Wykonały wiele prac plastycznych związanych z tematyką projektu.

Podsumowując ten program edukacyjny, uważam, że wzbudził on duże zainteresowanie wśród dzieci, które brały w nim udział. Moi podopieczni znacznie wzbogacili swoją wiedzę. Jestem pewna, że mając do wyboru produkt ekologiczny– dzieci będą go częściej wybierały– mając świadomość, że taki wybór służy nie tylko ich zdrowiu, ale także środowisku.

Agnieszka Kaproń