5.png

Organizacja czasu i motywacja do nauki

Drogi Uczniu,

z pewnością zdarzyło Ci się pomyśleć: „co zrobić, żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce?”

Bardzo ważna jest ORGANIZACJA CZASU oraz MOTYWACJA do podejmowania działań związanych z nauką.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, w jaki sposób zmotywować się do nauki
i innych obowiązków.

  1. PLANUJ  – stwórz plan dnia, w którym zawarte będą wszystkie obowiązki. Planowanie wiąże się Z WYZNACZENIEM NIEPRZEKRACZALNEJ GRANICY CZASOWAJ „DEADLINE”. Dlaczego? Gdyż spędzając całe dnie w domu możesz mieć poczucie, że masz dużo czasu i jeszcze zdążysz wszystko zrobić. W efekcie może okazać się, że tego czasu zabrakło na zrealizowanie wszystkich zadań i obowiązków.
  2. OKREŚL SWÓJ CEL - warto zapisywać, można też rozrysować to, co chcemy osiągnąć. Swoje zapiski umieść w widocznym miejscu. Będzie Ci przypominać, co jest dla Ciebie najważniejsze. Np. Cel: dostać się do wymarzonej szkoły średniej!
  3. ZASADA 5 MINUT - większości z Was zdarzyło się odkładać zadania na za chwilę, na potem, na jutro. W tym przypadku zasada jest prosta: nie odkładaj zadania tylko przejdź do działania. Najważniejsze, aby właśnie w ciągu 5 minut zacząć pracę, zadanie – bez wymówek.
  4. DZIEL PRACĘ NA CZĘŚCI - aby nasz mózg utrzymał odpowiedni poziom koncentracji potrzebuje odpoczynku (pamiętaj intensywne granie w grę komputerową to nie odpoczynek/relaks tylko wysiłek dla Twojego mózgu). Dużą ilość materiału do nauki podziel na kilka części, a pomiędzy nimi rób przerwy. Przerwę wykorzystaj na uzupełnienie płynów (pij dużo wody), zdrowy posiłek i krótki spacer. Kolejną zaletą dzielenia materiału na mniejsze partie, jest poczucie, że robimy postępy, co będzie dodatkową motywacją.
  5. SKONCENTRUJ SIĘ usuń wszystkie zbędne przedmioty ze stanowiska do nauki, które mogą Cię dekoncentrować. Przedmiot, który jest najczęstszym „rozpraszaczem” to telefon. Postaraj się podczas nauki lub wykonywania zadania odłożyć telefon w niewidoczne miejsce, wyciszyć jego dźwięk. Bardzo często czynnikiem rozpraszającym naszą uwagę jest dźwięk nadchodzącej widomości/nowinki od kolegi/koleżanki. Zawsze możesz odpisać po skończonym zadaniu. Jeśli dasz się zdekoncentrować, to może się okazać, że czytasz podręcznik przez godzinę, ale ilość przeczytanych stron jest niewielka, a do tego mało pamiętasz o czym czytałeś.
  6. NAGRODA kto nie lubi być nagradzany? Nagradzany możesz być przez kogoś np. rodzica, nauczyciela, ale również możesz nagrodzić sam siebie. Zaplanuj jakąś przyjemność po zakończeniu pracy. Nauka wymaga skupienia, samodzielności i motywacji, dlatego dobrze jest podarować sobie nawet niewielką nagrodę po wykonaniu wszystkich zadań zaplanowanych na dany dzień. 

Źródło: Strelau, J.(red). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk (2004). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, t. 2.

Pozdrawiam 

Katarzyna Jaskowska