Organizacja czasu i motywacja do nauki
Drogi Uczniu,
z pewnością zdarzyło Ci się pomyśleć: „co zrobić, żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce?”
Bardzo ważna jest ORGANIZACJA CZASU oraz MOTYWACJA do podejmowania działań związanych z nauką.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, w jaki sposób zmotywować się do nauki
i innych obowiązków.
- PLANUJ – stwórz plan dnia, w którym zawarte będą wszystkie obowiązki. Planowanie wiąże się Z WYZNACZENIEM NIEPRZEKRACZALNEJ GRANICY CZASOWAJ „DEADLINE”. Dlaczego? Gdyż spędzając całe dnie w domu możesz mieć poczucie, że masz dużo czasu i jeszcze zdążysz wszystko zrobić. W efekcie może okazać się, że tego czasu zabrakło na zrealizowanie wszystkich zadań i obowiązków.
- OKREŚL SWÓJ CEL - warto zapisywać, można też rozrysować to, co chcemy osiągnąć. Swoje zapiski umieść w widocznym miejscu. Będzie Ci przypominać, co jest dla Ciebie najważniejsze. Np. Cel: dostać się do wymarzonej szkoły średniej!
- ZASADA 5 MINUT - większości z Was zdarzyło się odkładać zadania na za chwilę, na potem, na jutro. W tym przypadku zasada jest prosta: nie odkładaj zadania tylko przejdź do działania. Najważniejsze, aby właśnie w ciągu 5 minut zacząć pracę, zadanie – bez wymówek.
- DZIEL PRACĘ NA CZĘŚCI - aby nasz mózg utrzymał odpowiedni poziom koncentracji potrzebuje odpoczynku (pamiętaj intensywne granie w grę komputerową to nie odpoczynek/relaks tylko wysiłek dla Twojego mózgu). Dużą ilość materiału do nauki podziel na kilka części, a pomiędzy nimi rób przerwy. Przerwę wykorzystaj na uzupełnienie płynów (pij dużo wody), zdrowy posiłek i krótki spacer. Kolejną zaletą dzielenia materiału na mniejsze partie, jest poczucie, że robimy postępy, co będzie dodatkową motywacją.
- SKONCENTRUJ SIĘ – usuń wszystkie zbędne przedmioty ze stanowiska do nauki, które mogą Cię dekoncentrować. Przedmiot, który jest najczęstszym „rozpraszaczem” to telefon. Postaraj się podczas nauki lub wykonywania zadania odłożyć telefon w niewidoczne miejsce, wyciszyć jego dźwięk. Bardzo często czynnikiem rozpraszającym naszą uwagę jest dźwięk nadchodzącej widomości/nowinki od kolegi/koleżanki. Zawsze możesz odpisać po skończonym zadaniu. Jeśli dasz się zdekoncentrować, to może się okazać, że czytasz podręcznik przez godzinę, ale ilość przeczytanych stron jest niewielka, a do tego mało pamiętasz o czym czytałeś.
- NAGRODA – kto nie lubi być nagradzany? Nagradzany możesz być przez kogoś np. rodzica, nauczyciela, ale również możesz nagrodzić sam siebie. Zaplanuj jakąś przyjemność po zakończeniu pracy. Nauka wymaga skupienia, samodzielności i motywacji, dlatego dobrze jest podarować sobie nawet niewielką nagrodę po wykonaniu wszystkich zadań zaplanowanych na dany dzień.
Źródło: Strelau, J.(red). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk (2004). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, t. 2.
Pozdrawiam
Katarzyna Jaskowska