- Szczegóły
Zapraszamy wszystkie dzieci z naszej szkoły oraz z przedszkola do udziału w konkursie charytatywnym ,,Ile waży św. Mikołaj?”. Celem konkursu jest wsparcie funduszu, z którego wypłacane są stypendia oraz pomoc dla dzieci i młodzieży, wychowanków Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo. Zbierane środki pomagają utrzymać działalność placówek opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez Fundację. Działalność Fundacji skupia się na pomocy dzieciom i młodzieży z trudnych środowisk, przygotowując ich do odpowiedzialnego wejścia w dorosłe życie. Konkurs polega na zbiórce monet. Zbieramy monety o nominałach: 1 gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł do 19.01.2024 r.. Dzieci wrzucają monety do pojemników znajdujących się w klasach. Nagroda główna to 5500 zł dla placówki, która zbierze bilon o największej wadze lub wartości w okresie trwania konkursu. Każde dziecko uczestniczące w zbiórce otrzyma dyplom.
Zachęcamy do włączenia się w zbiórkę!
- Szczegóły
Tegoroczna edycja 27. Jesiennego Konkursu Recytatorskiego przebiegała pod hasłem „Sny i marzenia”. 16 listopada 2023 r. w Janowskim Ośrodku Kultury przeprowadzony został etap powiatowy.Naszą szkołę reprezentowały: Natalia Szpyt (kl. V), Julia Walczak (kl. VI), Natasza Wieczorek (kl. VII), Emilia Dziewa (kl. VII). Natalia Szpyt i Emilia Dziewa otrzymały wyróżnienia.Wszystkim recytatorkom gratulujemy pięknych występów i życzymy dalszych osiągnięć.
- Szczegóły
„Profilaktyka uzależnień od Internetu, telefonu komórkowego, gier komputerowych wśród dzieci i młodzieży”
Wychodząc naprzeciw istniejących problemom w dniu 15 listopada 2023 o godz. 16.00 przeprowadzona została prelekcja dla rodziców na temat „Profilaktyka uzależnień od Internetu, telefonu komórkowego, gier komputerowych wśród dzieci i młodzieży”. Prezentację przygotowała Pani Psycholog Magdalena Turek a zaprezentowała Pani Pedagog Specjalny Dorota Żurawicz.
W dzisiejszych czasach korzystanie z Internetu jest poważnym problemem społecznym. Narażone na to są szczególnie dzieci i młodzież, dla których Internet jest nieodłącznym elementem ich codziennej aktywności, życia społecznego oraz rozrywki. Obecnie z Internetu przynajmniej raz dziennie korzysta aż 98% dzieci i młodzież w wieku 9-16 lat.
Do objaw uzależnia korzystania z Internetu należą: problemy z koncentracją, senność, gorsze wyniki w szkole, zaniedbywanie obowiązków, pogorszenie relacji ze znajomymi, rezygnacja z dawnych zainteresowań na rzecz z Internetu.
Szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę jeśli:
- dziecko spędza większość wolnego czasu w Internecie i robi to kosztem innych zainteresowań;
- zaniedbuje obowiązki szkolne i rodzinne, bo ma coś ważnego do zrobienia w sieci;
- zapomina o jedzeniu posiłków, a nawet nie wychodzi do toalety;
- zrywa kontakty z rówieśnikami w realu;
- nie umie powiedzieć ile czasu spędza w Internecie albo okłamuje nas w tej sprawie;
- z powodu Internetu w domu wybuchają kłótnie i konflikty;
Dzieci, które za dużo lub niewłaściwe korzystają z nowych technologii zagraża:
- opóźniony rozwój
- bezsenność
- agresja
- otyłość
Jak zmniejszyć negatywny wpływ elektroniki na życie dziecka?
Zadbaj o odpowiednią dawkę ruchu, dawaj dobry przykład, zwracaj uwagę co i jak długo robi w Internecie Twoje dziecko, przypominaj o regularnych przerwach od pracy w bliży (20-20-20)
Domowe zasady ekranowe:
- OGRANICZANIE CZASU PRZEBYWANIA PRZED EKRANAMI
- PRZED SNEM BEZ EKRANÓW
- JEDZENIE BEZ EKRANÓW
- WSZYSTKIE EKRANY W JEDNYM MIEJSCU
- WSPÓLNY CZAS AKTYWNIE
- Szczegóły
Dnia 9 listopada 2023 roku uczniowie klas I-III naszej szkoły włączyli się do ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Śniadanie daje moc” organizowanej w ramach Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Celem programu jest zwiększenie świadomości na temat zdrowego odżywiania i uświadomienie dzieciom jak ważną rolę pełni spożywanie śniadania.
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej się koncentrują, mają siłę do zabawy. Uczniowie uczyli się o wartościach odżywczych, wykonali na lekcjach plastyki plakaty piramidy żywienia, oprócz tego przeprowadzono pogadanki na temat 12 zasad zdrowego odżywiania, wspomniano też o niezbędnym ruchu oraz unikaniu słodyczy.
Następnie dzieci przygotowały zdrowe śniadanie, które wspólnie spożyły. Na stołach pojawiły się zdrowe i kolorowe kanapki oraz sałatki warzywne.
Akcja była dla uczniów wspaniałą zabawą, integracją podczas prac grupowych oraz przyczyniła się do utrwalenia zdrowych nawyków żywieniowych, a także kulturalnego zachowania się przy stole naszych uczniów.
W trakcie zajęć wykorzystano wyposażenie sali kulinarnej z programu „Laboratoria przyszłości.
Wychowawcy klas I-III
- Szczegóły
W roku obecnym świętujemy 105 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Po ponad 120 latach zaborów i niewoli odrodziła się suwerenna i niepodległa Rzeczpospolita. Wysiłek wraz z ofiarnością kilku pokoleń Polaków został uwieńczony stworzeniem własnej państwowości, którą zatwierdzono i ogłoszono 11 listopada 1918 roku. Niewątpliwie jest to najważniejsze wydarzenie w nowożytnej historii państwa i narodu polskiego, toteż 11 listopada Szkoła w Stojeszynie i okoliczne placówki oświatowe podkreślają to święto poprzez wykonywane apele i inscenizacje, które nawiązują do doniosłego wydarzenia sprzed ponad wieku. Uroczystości związane z tym najważniejszym świętem narodowym społeczność szkolna Zespołu Placówek Oświatowych w Stojeszynie wspominała i czciła przez kilka dni. Bynajmniej nie zakłóciło to pracy szkoły ani toku zajęć lekcyjnych, przeciwnie, umiejętnie zaplanowane i rozłożone uroczystości wzbogaciły i urozmaiciły zajęcia dydaktyczne.
Wstępem do obchodów Dnia Niepodległości był czwartkowy poranek 9 listopada. Tego dnia starsza młodzież szkolna przedstawiła inscenizację wydarzeń związanych odzyskaniem suwerenności. Owszem, wizja dziejów Polski przedstawiona w tymże apelu była romantyczna i wzruszająca, ale też piękna a przede wszystkim trafiająca do publiczności, którą w przeważającej części tworzyła młodsza społeczność naszej placówki: uczniowie klas 1-3 i nieocenieni przedszkolacy. Aktorzy jak co roku nie zawiedli swoich widzów. Oto prócz hymnu, zabrzmiały piosenki legionowe, wykonane przez aktorów spektaklu, a w ich odśpiewanie spontanicznie włączyła się publiczność. Nad całością podkładu muzycznego czuwał fachowy, chociaż początkujący koordynator dźwiękowy, zaś całość muzyczno-śpiewanej części występu dopełnił wirtuozerski pokaz gry na organach, w wykonaniu naszej uczennicy z klasy ósmej. Nie zabrakło wszakże dobrze podanej gry aktorskiej. Spora grupa naszej młodzieży męskiej odegrała bohaterskich legionistów. Młodzi aktorzy świetnie sprawdzili się ogrywając rannych i konających wojaków, ale też byli mocno przekonujący w recytacji i śpiewie: wykonując tudzież ułańskie żurawiejki oraz doniosłe patriotyczne pieśni. Półgdzinny apel okazał udanym występem połączonym z cenną lekcją patriotyzmu.
Kolejnym dniem, który wprowadził naszych uczniów w doniosły nastrój patriotyzmu; był piątek 10 listopada. Szkoła w Stojeszynie włączyła się w ogólnopolską akcję odśpiewania polskiego hymnu, który zainaugurowano dokładnie o godzinie 11.11; uroczyste wykonanie hymnu uświetnił szkolny poczet sztandarowy, który tym razem został powierzony uczniom klas młodszych a ci znakomicie wywiązali się z zaszczytnej roli chorążych. Dodać trzeba, że chodziło nie tylko o zaśpiewanie hymnu i oprawę muzyczną, ale też zwrócono uwagę na postawę w jakiej należy wykonywać polski hymn.
Sobota 11 listopada była ukoronowaniem tegorocznego Święta Niepodległości. Uroczystość stała się prawdziwie udziałem całej lokalnej społeczności bo oto nauczyciele, uczniowie i ich rodziny, jako jedność, zgromadzili się w kościele parafialnym w Brzezinach. Proboszcz wygłosił Słowo Boże, nie zabrakło okolicznościowego kazania, gdzie poruszono wątki patriotyczne a szkolna młodzież jeszcze raz wykonała słowno- muzyczną inscenizację z okazji narodowego święta. Wszystkie te czynności były ważne, wydatnie uświetniły uroczystość.
Niemniej istotny od patriotyzmy był tu wątek edukacyjno-wychowawczy. Zauważmy: w obrębie kościoła zgromadziła się młodzież wraz z ludźmi, którzy dbają o jej wychowanie i rozwój. Kapłan, nauczyciele, rodzice uczniów; wszyscy połączyli wysiłki by uczcić narodowe święto, ale też wskazać młodemu pokoleniu drogę postępowania w przyszłości. Trudno o bardziej wyrazisty i pożądany symbol współpracy wychowawczej i edukacji, bowiem ważnym jest aby młodzież kultywowała tradycje i zwyczaje swoich przodków, w przeciwnym razie skazani będziemy na konieczność przyjmowania obcych wzorców, niekoniecznie lepszych.
Słusznie może koś zauważyć, że Święto Niepodległości jest obchodzone co roku, zawsze szkoły, ich uczniowie przedstawiają apele, śpiewają hymn, podkreślają kolejną rocznicę. Obecne uroczystości niewiele odbiegają w swojej formie od tych sprzed roku, czy sprzed kilku lat. To prawda. Lecz z ważnym, radosnym świętem narodowym jest trochę tak jak z porami roku: zawsze możemy się spodziewać kolejnej wiosny, lata, jesieni i zimy. Wiemy kiedy nadejdą i co przyniosą; jednak zawsze przeżywamy je inaczej i szczerze radujemy się z ich nadejścia.
Marek Mazur
nauczyciel historii