Z ocenianiem kształtującym pracujemy od września ubiegłego roku. Celem Oceniania Kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, a nie „przerabianie programu”. Uczeń staje się nie tyle podmiotem nauczycielskich działań, lecz przede wszystkim ich pełnoprawnym uczestnikiem.
Jest odpowiedzialny za to, co robi, uczy się dla siebie samego, a nie dla nauczyciela, rodzica, dyrektora, wujka itd. Co ważne, zawsze jest dokładnie poinformowany, więc wie, na jakim etapie się znajduje, co powinien zmienić i w jakim kierunku zmierza.
Wszystkie te dane posiada niejako „na bieżąco”, gdyż głównym sposobem informowania ucznia o stanie zaawansowania jego pracy jest Informacja Zwrotna, która towarzyszy mu właściwie bez przerwy w procesie uczenia się. Stanowi naturalny punkt odniesienia umożliwiający korektę błędów i uzyskanie informacji o umiejętnościach, które już opanował.
W wymiarze praktycznym Ocenianie Kształtujące jest funkcjonalnym połączeniem wielu technik ułatwiających uczenie się, dających nie tylko konkretną wiedzę w sposób możliwie dla ucznia ciekawy, lecz także informującym go już na początku, językiem przystępnym i zrozumiałym, czego będzie się uczył, jakie cele są w danym momencie istotne, co zaś będzie warunkiem odniesienia sukcesu, tj. jakie umiejętności i kompetencje powinien opanować jako skutek przebywania na lekcji lub ich cyklu.
Pracując z elementami OK, zaobserwowaliśmy, że nasi uczniowie angażują się w naukę, są zmotywowani do pracy i chętniej podejmują nowe wyzwania. Zwiększyła się ich aktywność na lekcji. Mają świadomość celów lekcji i wiedzą jak je osiągnąć. Potrafią dokonać samooceny i oceny koleżeńskiej.
Stosowanie narzędzi OK wpływa również pozytywnie na atmosferę w klasie, uczniowie są mniej zestresowani, bardziej zintegrowani, czują się współodpowiedzialni za siebie i kolegów.
Nauczyciele wprowadzający elementy OK na swoich lekcjach efektywnie współpracują ze sobą: dzielą się swoimi uwagami, wymieniają doświadczeniami i ciekawymi praktykami; wspierają się w realizacji i organizacji procesów edukacyjnych oraz aktywnie uczestniczą w lekcjach koleżeńskich. Wprowadzenie elementów OK w naszej szkole zwiększyło współpracę między nauczycielami, uczniami i ich rodzicami.
W tym roku szkolnym we wrześniu Pani Elżbieta Krzysztoń przeprowadziła lekcję koleżeńską w klasie III szkoły podstawowej, a w listopadzie lider OK. Pani Grażyna Orzeł zaprezentowała elementy okeja w klasie I szkoły podstawowej.
Dnia 03. 12. 2015 r. na szkoleniowej radzie pedagogicznej liderki OK: pani Dorota Rząd i pani Jolanta Zbiżek przeprowadziły dwie lekcje otwarte w klasie drugiej gimnazjum ze wszystkimi elementami Oceniania Kształtującego.
Dorota Rząd i Jolanta Zbiżek