5.png

Akcja Narodowego Czytania organizowana przez Prezydenta RP od 2012 roku trwale wpisała się w           naszą tradycję. Została zainicjowana wspólną lekturą „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Podczas następnych edycji czytano m.in.: fragmenty dzieł Aleksandra Fredry, „Trylogię” i „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza, „Lalkę” Bolesława Prusa, „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, nowele polskie, „Balladynę”Juliusza Słowackiego, ,,Moralność pani Dulskiej"Gabrieli Zapolskiej oraz „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza.

Narodowe Czytanie to doskonała okazja, aby uczniowie docenili wartość czytania oraz spotkali się z ważnymi pozycjami literatury polskiej.   W tym roku do czytania zaproponowano„Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.

Utwór powstawał od 1886 do 1887 roku i jest najbardziej znanym dziełem tej pisarki.

Orzeszkowa pisała także opowiadania, nowele, teksty dla pisma „Bluszcz”, a kobiety zawdzięczały jej walkę o ich prawa i nietuzinkowe postaci kobiece w książkach.

Nieprzypadkowo nazywano Orzeszkową „młodszą siostrą Mickiewicza” a  jej "Nad Niemnem", ze względu na barwne opisy, wyrazistych bohaterów i odwołania historyczne, porównywano do „Pana Tadeusza”.Krytycy chwalili  ,,Nad Niemnem" za sprawne połączenie dydaktyzmu z walorami artystycznymi a powieść cieszyła się popularnością i uznaniem kolejnych pokoleń czytelników. W końcu zainteresowało się nią kino, pierwszą ekranizację ukończono w 1939 roku (niestety, film zaginął podczas wojny), a kolejną, którą oglądała już cała Polska, w połowie lat 80. jako serial.

,,Nad Niemnem" to jeden z najważniejszych utworów literatury polskiej podejmujący tematykę Powstania Styczniowego, którego 160–lecie obchodzone jest w 2023 roku.

 Jak co roku  w  akcji Narodowego Czytania uczestniczyła młodzież Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Stojeszynie Pierwszym.

W czwartek 14 września uczniowie klas V- VIII przeczytali obszerne fragmenty powieści. Następnie  wzięli udział w grach terenowych ,,Śladami Jana  i Cecylii".Wcielili się w potomków rodu Bohatyrowiczów, aby dowieść, że są godni tego dziedzictwa. Po przeczytaniu legendy o Janie i Cecylii zmierzyli się  z sześcioma zadaniami ukrytymi w różnych zakamarkach naszej szkoły. W finale rozszyfrowali zakodowaną wiadomość, dzięki czemu otrzymali słodką niespodziankę.