5.png

Promowanie zdrowego życia i stylu odżywiania się przez uczennice naszej szkoły!!!

15 stycznia 2014 roku Monika Skrok i Sylwia Kasica wzięły udział w Międzyszkolnym Konkursie Kulinarnym MOJE DRUGIE ŚNIADANIE zorganizowanym przez ZS Centrum Kształcenia Rolniczego w Potoczku. Patronat nad nim objęła restauracja „Myśliwska” z Janowa Lubelskiego. Dziewczęta przygotowały w pracowni gastronomicznej przepyszne (fantazyjnie udekorowane) gofry z owocami i bitą śmietaną oraz energetyczny napój.

Wszystkie uczestniczki konkursu (z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Potoczku, z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Stojeszynie Pierwszym, z Zespołu Szkół w Trzydniku Dużym, z Zespołu Szkół w Potoku Wielkim, oraz z Zespołu Szkół im. Romualda Traugutta w Potoku Stanach) zaprezentowały ciekawe pomysły na zdrowe, smaczne i niebanalne drugie śniadania.

Młode miłośniczki zdrowego odżywiania otrzymały atrakcyjne nagrody rzeczowe (ufundowane przez Pana Stanisława Mazura i ZSCKR w Potoczku) : blendery firmy „Bosch”, młynki elektryczne do pieprzu i soli, notesy, długopisy.

Dlaczego uczniowie i nauczyciele powinni jeść obiad lub/i drugie śniadanie w szkole?

Regularne posiłki, w tym drugie śniadanie, są ważnym elementem zdrowego stylu życia. Organizacja tego posiłku wspiera realizację edukacji zdrowotnej.Zdrowie i dobre samopoczucie uczniów oraz nauczycieli jest jednym z warunków skutecznej realizacji zadań szkoły. Dobremu samopoczuciu, dyspozycji do nauki i pracy oraz dobrym relacjom międzyludzkim w szkole sprzyja zaspokojenie podstawowych potrzeb fizjologicznych uczniów i nauczycieli. Jedną z tych potrzeb są zdrowe i regularne posiłki, w tym spożywanie posiłku w czasie pobytu w szkole, gdyż każdy człowiek powinien zjadać posiłek co 3-4 godziny.

Uczucie głodu, które odczuwa wielu uczniów przychodzących do szkoły bez śniadania (na czczo) i niezjadających w czasie pobytu w niej żadnego posiłku, jest częstą przyczyną rozdrażnienia, złego humoru, napięcia, niepokoju, które zwiększają ryzyko konfliktów, zachowań agresywnych i przemocy. Głodne dzieci i gimnazjaliści zjadają niekorzystne dla zdrowia, wysokokaloryczne przekąski –słodycze, słodkie napoje, chipsy i pączki.

Regularne posiłki to podstawowy element zdrowego żywienia, warunkujący prawidłowy rozwój dziecka, jego dobre samopoczucie i dyspozycję do uczenia się. Większość uczniów przebywa w szkole (łącznie z drogą do i ze szkoły) co najmniej 5-6 godzin, a uczniowie starsi nawet 8-10 godzin. Każdy uczeń powinien przyjść do szkoły po śniadaniu zjedzonym w domu i w szkole spożyć posiłek oraz wypić co najmniej 0,5 litra płynów.

Skutki nieregularnego spożywania posiłków

• Zbyt długa przerwa między posiłkami powoduje uczucie głodu. Przyczyną tego uczucia jest niedobór składników pokarmowych w organizmie. Dotyczy to szczególnie glukozy, której stężenie we krwi zmniejsza się. Niedobór glukozy upośledza funkcję komórek mózgu, dla których jest ona jedynym źródłem energii, a to z kolei wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. A. Maslow, amerykański psycholog, autor znanej hierarchii potrzeb, opisał to w następujący sposób: „Wszystkie umiejętności wprzągnięte są do służby zaspokojenia głodu. Receptory, efektory, inteligencja, pamięć, nawyki wszystkie one mogą być w tej sytuacji zdefiniowane jako narzędzia zaspokajania głodu. Natchnienie do pisania wierszy, pragnienie zdobycia samochodu, chęć posiadania nowej pary butów [] ulegają zapomnieniu lub stają się sprawami drugorzędnymi”.

Uczucie głodu u uczniów wpływa niekorzystnie na zdolność do uczenia się,

gdyż:

- zmniejsza zdolność do koncentracji uwagi i aktywność na lekcjach,

- pogarsza nastrój i samopoczucie,

- może powodować bóle brzucha, głowy, uczucie osłabienia,

- wywołuje lub nasila nieprzyjemne emocje i stany, takie jak: rozdrażnienie, niepokój,

pobudzenie, zdenerwowanie, co może być przyczyną konfliktów z rówieśnikami, nauczycielami oraz zachowań agresywnych,

- może zwiększać ryzyko doznania urazu (mniejsza koncentracja uwagi, wydłużony

czas reakcji).

JOLANTA ZBIŻEK