Uncategorised
- Szczegóły
Dnia 9 listopada 2023 roku uczniowie klas I-III naszej szkoły włączyli się do ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Śniadanie daje moc” organizowanej w ramach Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Celem programu jest zwiększenie świadomości na temat zdrowego odżywiania i uświadomienie dzieciom jak ważną rolę pełni spożywanie śniadania.
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej się koncentrują, mają siłę do zabawy. Uczniowie uczyli się o wartościach odżywczych, wykonali na lekcjach plastyki plakaty piramidy żywienia, oprócz tego przeprowadzono pogadanki na temat 12 zasad zdrowego odżywiania, wspomniano też o niezbędnym ruchu oraz unikaniu słodyczy.
Następnie dzieci przygotowały zdrowe śniadanie, które wspólnie spożyły. Na stołach pojawiły się zdrowe i kolorowe kanapki oraz sałatki warzywne.
Akcja była dla uczniów wspaniałą zabawą, integracją podczas prac grupowych oraz przyczyniła się do utrwalenia zdrowych nawyków żywieniowych, a także kulturalnego zachowania się przy stole naszych uczniów.
W trakcie zajęć wykorzystano wyposażenie sali kulinarnej z programu „Laboratoria przyszłości.
Wychowawcy klas I-III
- Szczegóły
W roku obecnym świętujemy 105 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Po ponad 120 latach zaborów i niewoli odrodziła się suwerenna i niepodległa Rzeczpospolita. Wysiłek wraz z ofiarnością kilku pokoleń Polaków został uwieńczony stworzeniem własnej państwowości, którą zatwierdzono i ogłoszono 11 listopada 1918 roku. Niewątpliwie jest to najważniejsze wydarzenie w nowożytnej historii państwa i narodu polskiego, toteż 11 listopada Szkoła w Stojeszynie i okoliczne placówki oświatowe podkreślają to święto poprzez wykonywane apele i inscenizacje, które nawiązują do doniosłego wydarzenia sprzed ponad wieku. Uroczystości związane z tym najważniejszym świętem narodowym społeczność szkolna Zespołu Placówek Oświatowych w Stojeszynie wspominała i czciła przez kilka dni. Bynajmniej nie zakłóciło to pracy szkoły ani toku zajęć lekcyjnych, przeciwnie, umiejętnie zaplanowane i rozłożone uroczystości wzbogaciły i urozmaiciły zajęcia dydaktyczne.
Wstępem do obchodów Dnia Niepodległości był czwartkowy poranek 9 listopada. Tego dnia starsza młodzież szkolna przedstawiła inscenizację wydarzeń związanych odzyskaniem suwerenności. Owszem, wizja dziejów Polski przedstawiona w tymże apelu była romantyczna i wzruszająca, ale też piękna a przede wszystkim trafiająca do publiczności, którą w przeważającej części tworzyła młodsza społeczność naszej placówki: uczniowie klas 1-3 i nieocenieni przedszkolacy. Aktorzy jak co roku nie zawiedli swoich widzów. Oto prócz hymnu, zabrzmiały piosenki legionowe, wykonane przez aktorów spektaklu, a w ich odśpiewanie spontanicznie włączyła się publiczność. Nad całością podkładu muzycznego czuwał fachowy, chociaż początkujący koordynator dźwiękowy, zaś całość muzyczno-śpiewanej części występu dopełnił wirtuozerski pokaz gry na organach, w wykonaniu naszej uczennicy z klasy ósmej. Nie zabrakło wszakże dobrze podanej gry aktorskiej. Spora grupa naszej młodzieży męskiej odegrała bohaterskich legionistów. Młodzi aktorzy świetnie sprawdzili się ogrywając rannych i konających wojaków, ale też byli mocno przekonujący w recytacji i śpiewie: wykonując tudzież ułańskie żurawiejki oraz doniosłe patriotyczne pieśni. Półgdzinny apel okazał udanym występem połączonym z cenną lekcją patriotyzmu.
Kolejnym dniem, który wprowadził naszych uczniów w doniosły nastrój patriotyzmu; był piątek 10 listopada. Szkoła w Stojeszynie włączyła się w ogólnopolską akcję odśpiewania polskiego hymnu, który zainaugurowano dokładnie o godzinie 11.11; uroczyste wykonanie hymnu uświetnił szkolny poczet sztandarowy, który tym razem został powierzony uczniom klas młodszych a ci znakomicie wywiązali się z zaszczytnej roli chorążych. Dodać trzeba, że chodziło nie tylko o zaśpiewanie hymnu i oprawę muzyczną, ale też zwrócono uwagę na postawę w jakiej należy wykonywać polski hymn.
Sobota 11 listopada była ukoronowaniem tegorocznego Święta Niepodległości. Uroczystość stała się prawdziwie udziałem całej lokalnej społeczności bo oto nauczyciele, uczniowie i ich rodziny, jako jedność, zgromadzili się w kościele parafialnym w Brzezinach. Proboszcz wygłosił Słowo Boże, nie zabrakło okolicznościowego kazania, gdzie poruszono wątki patriotyczne a szkolna młodzież jeszcze raz wykonała słowno- muzyczną inscenizację z okazji narodowego święta. Wszystkie te czynności były ważne, wydatnie uświetniły uroczystość.
Niemniej istotny od patriotyzmy był tu wątek edukacyjno-wychowawczy. Zauważmy: w obrębie kościoła zgromadziła się młodzież wraz z ludźmi, którzy dbają o jej wychowanie i rozwój. Kapłan, nauczyciele, rodzice uczniów; wszyscy połączyli wysiłki by uczcić narodowe święto, ale też wskazać młodemu pokoleniu drogę postępowania w przyszłości. Trudno o bardziej wyrazisty i pożądany symbol współpracy wychowawczej i edukacji, bowiem ważnym jest aby młodzież kultywowała tradycje i zwyczaje swoich przodków, w przeciwnym razie skazani będziemy na konieczność przyjmowania obcych wzorców, niekoniecznie lepszych.
Słusznie może koś zauważyć, że Święto Niepodległości jest obchodzone co roku, zawsze szkoły, ich uczniowie przedstawiają apele, śpiewają hymn, podkreślają kolejną rocznicę. Obecne uroczystości niewiele odbiegają w swojej formie od tych sprzed roku, czy sprzed kilku lat. To prawda. Lecz z ważnym, radosnym świętem narodowym jest trochę tak jak z porami roku: zawsze możemy się spodziewać kolejnej wiosny, lata, jesieni i zimy. Wiemy kiedy nadejdą i co przyniosą; jednak zawsze przeżywamy je inaczej i szczerze radujemy się z ich nadejścia.
Marek Mazur
nauczyciel historii
- Szczegóły
Kształtowanie poczucia przynależności narodowej trzeba rozpocząć od najmłodszych lat. Dlatego tak ważne jest poruszanie treści patriotycznych już w przedszkolu. Poznanie Ojczyzny przez małe dziecko, rozpoczyna się od więzi z rodziną, miejscem zamieszkania, przedszkolem, najbliższymi okolicami i tradycjami związanymi z regionem. Rodzice jako pierwsi mają możliwość wprowadzenia dziecka w piękny świat tradycji i kultury naszego regionu. To właśnie od rodziców w dużym stopniu zależy czy obudzą w dziecku szacunek i miłość do otaczającego środowiska i regionalnych tradycji. Wiedza o najbliższym środowisku jest wstępem do powstania więzi z ojczyzną.
Dlatego dzieci z naszego przedszkola również wzięły udział w akcji zorganizowanej przez MEN ,,Szkoła Pamięta”.
Za nami dni, w których w szczególny sposób pamiętamy o zmarłych. Porządkujemy groby i zapalamy znicze. Wspominamy zarówno naszych bliskich, jak i tych, którzy zapisali się w historii – tej ogólnonarodowej i lokalnej. Pamięć o nich jest wyrazem szacunku dla ich życia i dokonań.
Nasze przedszkole podjęło szereg działań upamiętniających tych, co walczyli o naszą wolność:
- Z okazji Dnia Papieskiego a także przypadającej w tym roku 45 rocznicy wyboru Karola Wojtyły na Papieża, dzieci wraz z rodzicami uczestniczyły w uroczystej Mszy Świętej w kościele parafialnym, następnie wszyscy udali się pod pomnik Św. Jana Pawła II, gdzie odśpiewano Barkę – ulubioną pieśń Papieża;
- Przedszkolaki złożyły kwiaty i zapaliły znicze pod tablicą pamiątkową, poświęconą patronowi naszej szkoły Św. Janowi Pawłowi II;
- Dzieci z grupy młodszej pomalowały znicze dla wszystkich poległych żołnierzy;
- Dzieci z grupy starszej wzięły udział w prelekcji poświęconej pracownikom dawnej szkoły w Stojeszynie, dyrektorowi Stefanowi Chrzanowskiemu i nauczycielowi Stefanowi Bąkowi, prelekcję wygłosił nauczyciel historii, Pan Marek Mazur;
- Złożeniem zapalonego znicza przedszkolaki uczciły pamięć żołnierzy z I i II wojny światowej, których mogiły znajdują się na różnych cmentarzach;
Przeprowadzone akcje patriotyczne były wspaniałą okazją do kształtowania więzi i przynależności do narodu polskiego. W ten sposób nasze przedszkole dołączyło do społeczności szkół pielęgnujących pamięć o naszej historii.
Wychowawcy przedszkola: Kaproń Agnieszka i Jaskowiak Monika
- Szczegóły
Pierwsze dni miesiąca listopada to czas gdy wspominamy bliskich zmarłych, ludzi, którzy odeszli, a przecież są obecni w naszej świadomości. Wciąż są wspominani w słowach modlitwy, ich miejsca spoczynku są odwiedzane, a zapalone znicze stają się symbolem ich obecności pośród nas. Chyba najlepsze co można ofiarować tym, którzy odeszli to pamięć o nich. Pamięć wyrażana wspomnianą modlitwą, religijnymi obrzędami, ale też wspólną rozmową, przekazywanymi przez lata opowieściami, pamiątkami i fotografiami osób zmarłych, zasługujących na upamiętnienie. Wszakże ma to głęboki sens bo obojętność wobec przemijania, wymazanie z pamięci naszych przodków i dokonań minionych pokoleń jest skazaniem nas samych na powtórzenie ich błędów i niemożność skorzystania z doświadczeń poprzedników.
Ogólnopolski program kulturalno-oświatowy o nazwie „Szkoła Pamięta” ma na celu przywracanie pamięci o regionalnych i narodowych bohaterach, patriotach, ludziach zasłużonych dla kraju i lokalnej społeczności. W tenże program edukacyjny włączyła się szkolna społeczność Zespołu Placówek Oświatowych w Stojeszynie Pierwszym. Wszakże w naszym regionie nie brak ludzi zasłużonych dla powiatu, gminy, a nawet lokalnego szkolnictwa. Już od kilku miesięcy trwa ożywiona dyskusja, podjęta na forum społeczności lokalnej i szkolnej, na temat wybitnych nauczycieli, patriotów, pracowników dawnej szkoły w Stojeszynie: Stefanie Chrzanowskim i Stefanie Bąku. W roku obecnym upływa 80 lat od śmierci tych pedagogów, a przecież mieszkańcy Stojeszyna i gminy Modliborzyce wciąż z sympatią o nich opowiadają. Serdecznie wspominają tych ludzi nie tylko, sędziwi dziś, ich dawni uczniowie, ale też pokolenia, które są dziećmi, wnukami lub prawnukami tychże uczniów. Nie może dziwić, że temat życiorysu i dokonań tych pedagogów, w oparciu o dokumenty archiwalne, wspomnienia i pamiątki rodzinne, stał się przedmiotem debaty jaka odbyła się budynku szkoły w Stojeszynie. W dyskusji wzięli udział nauczyciele i uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej i przedszkola.
Nieprawdą jest jakoby młodzież szkolna nie wyrażała zainteresowania, odległą wszak dlań, przeszłością. Zarówno starsza jak i młodsza grupa żywo interesuje się przeszłością swojej gminy i miejscowości; zadano mnóstwo pytań i poruszono wiele wątków, które winny stać stać się tematem kolejnych publikacji i rozważań na forum szkolnym i środowiska lokalnego. W podsumowaniu całego spotkania i dyskusji nasuwa się pytanie. Czy historia i bohaterowie sprzed ośmiu dekad są dziś dla młodzieży oderwaną od rzeczywistości abstrakcją, którą trudno (a może wprost: nie warto) się interesować? Nic podobnego. Wspólna dyskusja, oprócz poszerzania wiadomości merytorycznych, dowiodła, że społeczność na każdym etapie potrzebuje odniesień do przeszłości, która spaja, zachwyca i uczy, a przez to łączy lokalną wspólnotę.
Szkolna społeczność
Zespołu Placówek Oświatowych w Stojeszynie