Uncategorised
- Szczegóły
Stefan Chrzanowski 1902- 1943
Dyrektor i pedagog Szkoły Podstawowej w Stojeszynie
w dwudziestoleciu międzywojennym
Dwudziestego dziewiątego sierpnia 1943 roku proboszcz parafii Modliborzyce Stanisław Rybka odnotował akt zgonu tragicznie zmarłego Stefana Chrzanowskiego. Tragedia rozegrała się 28 sierpnia około godziny pierwszej w nocy w Stojeszynie, do domu nauczyciela i kierownika miejscowej szkoły Stefana Chrzanowskiego wtargnęli napastnicy, którzy zastrzelili gospodarza. Świadkiem morderstwa była żona - Józefa z Urbańskich Chrzanowska. Mord miał miejsce w czasie okupacji niemieckiej ale jego sprawcami nie byli Niemcy tylko lokalna banda przestępców. Właściwie to na tym tragicznym wydarzeniu koncentruje się większość publikacji, rozważając motywy i tożsamość sprawców zbrodni. Owszem było to ważne choć tragiczne wydarzenie w historii regionalnej, ale dużo rzadziej stawiane jest pytanie kim był Stefan Chrzanowski? Jakim był człowiekiem, skąd i z jakiej rodziny pochodził? Wszak zamordowano mężczyznę szanowanego, w okolicy powszechnienie znanego. Jego tragiczna śmierć nie bez powodu zapisała się w ludzkiej pamięci a przecież był to czas gdy w okolicy rozegrało się wiele ludzkich tragedii. Jednak w tym tekście sama zbrodnia, jej motywy oraz sprawcy została opisana skrótowo bo celem pracy jest krótkie przedstawienie życiorysu człowieka, którego dawni uczniowie wspominali jako spokojnego, życzliwego, oddanego ludziom oraz wszechstronnie uzdolnionego pana Stefana. Zabójstwo dyrektora szkoły w Stojeszynie było nie tylko morderstwem na tle rabunkowym czy politycznym ale też (a może przede wszystkim) bolesną stratą jaką poniosła najbliższa rodzina i lokalna społeczność.
- Szczegóły
Czy szkolna wycieczka do Lublina może być ciekawa? Jak najbardziej. Chociaż miasto wojewódzkie nie zbyt oddalone a wizyty w Lublinie nie należą dziś do rzadkich, to jednodniowa klasowa wycieczka do stolicy Lubelszczyzny okazała się naprawdę dobrym pomysłem na majowy wyjazd.
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Placówek Oświatowych w Stojeszynie jako cel wycieczkowej majówki wybrali właśnie Lublin, ale Lublin widziany nie przez pryzmat zakupów i handlu lecz Lublin jako stolica naszego regionu, kultury, zabytków i przeszłości.
Zwiedzanie stolicy województwa rozpoczęło się od wizyty w skansenie, w którym zgromadzono oryginalne budynki i rzeczy sprzed ponad stu lat. Można rzec, że codzienność naszych dziadków czy pradziadków to nie są czasy aż tak bardzo odległe, ale przemiany życia codziennego zmieniły się tak bardzo, że śmiało można rzec iż dla dzisiejszej młodzieży wyglądają dość...egzotycznie a zawody bez, których nasi dziadowie nie mogli się obyć są już mocno zapomnianą historią.
A skoro o historii mowa to Lublin jest też miejscem, w którym historia Polski nieraz rozpoczynała nowy, przełomowy rozdział. Zwiedzając zamek lubelski wszyscy mogliśmy powrócić do czasów Unii lubelskiej, ustanowienia sądów królewskich w Lublinie a w XX w. ogłoszenie manifestu PKWN. Świadkiem tych przełomowych wydarzeń był lubelski zamek. Pięknie odnowiony, monumentalny, skrywający mnóstwo pamiątek z przeszłości naszego regionu. Poza tym kamienice starego miasta w Lublinie kryją w sobie mnóstwo ciekawostek i interesujących historii.
Zwiedzanie stolicy województwa to jedno ale zmęczeni turyści potrzebują wszak odpoczynku. Po obiedzie wszyscy udali się na seans filmowy i spacer po jednej z miejskich galerii handlowych.
Na plac szkolny turyści przyjechali w godzinach wieczornych.
Całodzienna wycieczka do Lublina z pewnością nie była ostatnią wizytą w tym mieście bo też jeszcze wiele pozostało tam do obejrzenia.
Najlepszym podsumowaniem celu niniejszej wycieczki są słowa, urodzonego w Lublinie, poety i geografa Wincentego Pola: „ Cudze chwalicie swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie”.
Wyjazd został zorganizowany dzięki dotacji, którą otrzymała nasza szkoła, biorąc udział w projekcie „Poznaj Polskę”.
Marek Mazur
Maria Piotrowska
Dorota Rząd
- Szczegóły
8 – 15 maja 2022r.
Jest to ogólnopolska akcja mająca na celu pokazanie jak wielką rolę odgrywają biblioteki w życiu społecznym, edukacji i kulturze. To dla nas bardzo ważne wydarzenie. Hasło tegorocznego Tygodnia Bibliotek:
„Biblioteka – świat w jednym miejscu”
Wystarczy wejść – i można być tu, a zarazem wszędzie. Wystarczy sięgnąć po tę lub inną książkę, by znaleźć się w każdym zakątku naszej Ziemi. Tu zebrana jest wiedza o wszystkim. Tu można szukać odpowiedzi na pytania o literaturę i fizykę,
o historię świata i wędkarstwo, o zmiany klimatyczne i twórczość Matejki. I żadne tych pytań nie będzie głupie. Żadne nie pozostanie bez odpowiedzi.
Z okazji Tygodnia Bibliotek w naszej szkole zorganizowana została akcja „Czytanie w plenerze”. Pogoda zachęcała do wyjścia na zewnątrz, przebywania wśród zieleni, do łapania promieni słońca i czytania…
Zachęcam Was do czytania w plenerze, szczególnie jeśli mamy możliwość skorzystania z miejsca otoczonego zielenią, odizolowanego od hałasu. Już samo przebywanie w przestrzeni zielonych roślin działa relaksująco na układ nerwowy
i wprawia nas w dobry nastrój. Przyroda jest dla człowieka źródłem energii i sił witalnych, dlatego warto korzystać z czytelnictwa na zewnątrz.
Bibliotekarz szkolny
- Szczegóły
Światowy Dzień Ziemi
22 kwietnia 2022r.
Tegoroczny Dzień Ziemi obchodziliśmy pod hasłem „Zainwestuj w naszą planetę”. Organizatorzy zwrócili uwagę na potrzebę podjęcia pilnych działań służących ochronie przyrody, za którą jako ludzkość ponosimy odpowiedzialność.
Zachęcają do zmian w różnych obszarach działalności oraz tworzenia warunków do rozwoju nowych technologii, które będą mniej szkodliwe dla środowiska.
W tym roku poruszono przede wszystkim temat klimatu. Zwrócono uwagę na wysiłki skupiające się wokół utrzymania globalnej temperatury na poziomie niższym niż 1,5 stopnia Celsjusza sprzed ery przedprzemysłowej.
Organizatorzy zachęcają do długofalowych działań, w postaci szeroko rozumianych inwestycji takich jak energia odnawialna czy rozważne planowanie miast i krajobrazów.
Proponują także kilkadziesiąt "drobnych" rozwiązań takich jak: zmiana diety, sprzątanie śmieci podczas aktywności poza domem, korzystanie z toreb wielorazowego użytku czy unikanie korzystania z plastiku, które także przyczynić się mogą do poprawy ogólnej kondycji Ziemi.
Tego dnia organizowane są różne aktywności, takie jak zbiórki śmieci w lasach i parkach.
Uczniowie naszej szkoły, tradycyjnie, przyłączyli się do akcji sprzątania.
Uczennica klasy VIII – Julia Kucia przypomniała historię obchodów Dnia Ziemi, opowiedziała o działaniach podejmowanych na rzecz ochrony klimatu i redukcji zanieczyszczeń, a także udzieliła wskazówek, co możemy zrobić dla naszej planety zmieniając kilka przyzwyczajeń:
· idzie wiosna, dlatego zamiast jechać do szkoły samochodem - możesz wybrać rower,
· zrezygnuj z pakowania zakupów w plastikowe torby i jednorazowe reklamówki. W większych marketach (i nie tylko) dostępne są specjalne wielorazowe torby,
· oszczędzaj wodę! Podczas mycia zębów - zakręć kurek z wodą, jeśli akurat nie płuczesz ust,
· pamiętaj o segregacji śmieci,
· oszczędzaj prąd,
· zakupy rób rozsądnie - nie warto kupować zbyt dużo, jeśli wiesz, że później połowa produktów wyląduje w śmietniku,
· kupuj ekologiczne produkty,
· nie wyrzucaj do śmieci zepsutych sprzętów, lecz staraj się je naprawić.
Dzisiejsze święto to najlepsza okazja do wdrożenia kilku zmian w życiu codziennym. Nasza planeta na pewno Ci się odwdzięczy. Dbanie o planetę powinno być naturalnym nawykiem, jak picie wody. Naszą powinnością jest promowanie ochrony środowiska, ale nie tylko dzisiaj, lecz przez cały rok.
Po krótkiej prezentacji, uczniowie naszej szkoły pod opieką nauczycieli sprzątali otoczenie szkoły i pobliski park, z uwzględnieniem segregacji odpadów.
Celem corocznej akcji sprzątania, z okazji Dnia Ziemi, jest uświadomienie konieczności dbania o przyrodę, wyrobienia u uczniów odpowiedzialności za stan najbliższego otoczenia i uwrażliwienie na piękno przyrody.