Akcja Narodowego Czytania organizowana przez Prezydenta RP od 2012 roku trwale wpisała się w naszą tradycję. Została zainicjowana wspólną lekturą „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Podczas następnych edycji czytano m.in.: fragmenty dzieł Aleksandra Fredry, „Trylogię” i „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza, „Lalkę” Bolesława Prusa, „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, nowele polskie, „Balladynę”Juliusza Słowackiego, ,,Moralność pani Dulskiej"Gabrieli Zapolskiej oraz „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza.
Narodowe Czytanie to doskonała okazja, aby uczniowie docenili wartość czytania oraz spotkali się z ważnymi pozycjami literatury polskiej. W tym roku do czytania zaproponowano„Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.
Utwór powstawał od 1886 do 1887 roku i jest najbardziej znanym dziełem tej pisarki.
Orzeszkowa pisała także opowiadania, nowele, teksty dla pisma „Bluszcz”, a kobiety zawdzięczały jej walkę o ich prawa i nietuzinkowe postaci kobiece w książkach.
Nieprzypadkowo nazywano Orzeszkową „młodszą siostrą Mickiewicza” a jej "Nad Niemnem", ze względu na barwne opisy, wyrazistych bohaterów i odwołania historyczne, porównywano do „Pana Tadeusza”.Krytycy chwalili ,,Nad Niemnem" za sprawne połączenie dydaktyzmu z walorami artystycznymi a powieść cieszyła się popularnością i uznaniem kolejnych pokoleń czytelników. W końcu zainteresowało się nią kino, pierwszą ekranizację ukończono w 1939 roku (niestety, film zaginął podczas wojny), a kolejną, którą oglądała już cała Polska, w połowie lat 80. jako serial.
,,Nad Niemnem" to jeden z najważniejszych utworów literatury polskiej podejmujący tematykę Powstania Styczniowego, którego 160–lecie obchodzone jest w 2023 roku.
Jak co roku w akcji Narodowego Czytania uczestniczyła młodzież Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Stojeszynie Pierwszym.
W czwartek 14 września uczniowie klas V- VIII przeczytali obszerne fragmenty powieści. Następnie wzięli udział w grach terenowych ,,Śladami Jana i Cecylii".Wcielili się w potomków rodu Bohatyrowiczów, aby dowieść, że są godni tego dziedzictwa. Po przeczytaniu legendy o Janie i Cecylii zmierzyli się z sześcioma zadaniami ukrytymi w różnych zakamarkach naszej szkoły. W finale rozszyfrowali zakodowaną wiadomość, dzięki czemu otrzymali słodką niespodziankę.